Mateřská škola Sedliště, okres Svitavy

ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

pro předškolní vzdělávání

"CESTA ZA DOBRODRUŽSTVÍM"

aneb

"POJĎME SPOLU POZNAT SVĚT"

Podklady pro zpracování ŠVP:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Na vypracování se podíleli všichni pedagogičtí zaměstnanci.

Platnost a účinnost ŠVP: od 1. 9. 2022

Č.j.: MSS/51/2022

Podpis: Razítko:

Obsah

1. Základní identifikační údaje o škole. 2

2. Charakteristika školy. 3

3. PEDAGOGICKÝ TÝM ŠKOLY.. 4

4. Podmínky vzdělávání 5

4.1. PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY.. 5

4.2. SPOLUPRÁCE SE ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI. 7

4.3. ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ. 7

4.4. ŽIVOTOSPRÁVA.. 12

4.5. Věcné podmínky. 13

5. Charakteristika vzdělávacího programu. 14

Filosofie školy. 14

Vzdělávací cíle a záměry. 15

Třídní pravidla. 15

Vzdělávací obsah. 15

Vzdělávací oblasti 16

6. Charakteristika integrovaných bloků. 17

7. Evaluace. 23

Evaluace podmínek vzdělávání 23

Evaluace personálních podmínek. 23

Evaluace materiálních podmínek. 23

Evaluace ekonomických podmínek. 24

Evaluace průběhu vzdělávání 24

Evaluace metod, postupů a forem práce uplatněných ve. 24

vzdělávacím procesu. 24

Osobní rozvoj pedagogických pracovníků. 25

Evaluace oblasti spolupráce. 25

Spolupráce s rodinou. 25

Spolupráce se ZŠ, zřizovatelem, veřejností a organizacemi 26

Evaluace výsledků vzdělávání 26

Evaluace témat jednotlivých integrovaných bloků. 26

Evaluace podtémat, projektů. 26

Evaluace nadstandardních činností 27

Evaluace IVP a PLPP. 27

Záznam o rozvoji dítěte. 27

Evaluace řídící činnosti školy a personální práce. 28

Evaluace profesního vzdělávání 28

Evaluace kvality práce. 28

Zdroje. 29

Dodatek. 30


  • Základní identifikační údaje o škole

Název dokumentu: Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Motivační název: Cesta za dobrodružstvím, aneb pojďme spolu poznat svět

Číslo jednací: Č.j.: MSS/51/2022

Název školy: Mateřská škola Sedliště, okres Svitavy

Sídlo: Sedliště 35, 570 01, Litomyšl

Právní forma: příspěvková organizace

IČ: 70156620

Rezortní identifikátor školy: 600099997

Identifikátor datové schránky: cbgs6gp

Zřizovatel školy: Obec Sedliště

Ředitelka školy: Kateřina Šraitrová, DiS., statutární zástupce

Kapacita školy: 28 dětí

Kapacita školní jídelny: 35

Telefon: 704 337 155, ředitelka 776 099 418

E-mail: ms.sedliste@gmail.cz

Webové stránky: www.skolka-sedliste.cz

Zpracovatelé ŠVP: ředitelka a pedagogické pracovnice MŠ

Aktualizace ŠVP byla projednána a schválena na pedagogické radě dne 2. 8. 2025

  • Charakteristika školy

Jednotřídní mateřská škola je umístěna na okraji obce Sedliště. Původně budova mateřské školy sloužila rovněž základní škole. Po jejím zrušení v roce 1972 dostala MŠ k dispozici celou jednopatrovou budovu. Vzhledem k tomu, že MŠ je jednotřídní, jsou prostory dostatečné. V přízemí se nachází šatna dětí, kuchyň a školní jídelna. V 1. poschodí jsou umístěny prostorné herny. Část jedné herny slouží jako ředitelna.

Kapacita mateřské školy je 28 dětí.

Vedle školy se nachází nově vybudovaná zahrada, která je dostatečně velká pro spontánní hry i řízené činnosti.

Naše mateřská škola se nachází v malé obci, proto máme velmi blízko k přírodě. Této výhody využíváme při aktivitách, které podporují environmentální výchovu.

Do MŠ Sedliště chodí děti nejen ze Sedlišť, ale dojíždí i z nedalekých Bohuňovic, které jsou zároveň spádovou obcí a okolních obcí (Litomyšl, Nedošín, Kornice).

Protože se mateřská škola nachází v budově z roku 1826, je naší snahou její prostory postupně rekonstruovat.

  • PEDAGOGICKÝ TÝM ŠKOLY

Všechny učitelky jsou plně kvalifikované, mají předepsanou odbornou i pedagogickou způsobilost.

Pro nové učitele je určen uvádějící učitel pro uvádění do praxe naší MŠ (systém uvádění s cílem respektovat odborné zásady a pravidla profesní etiky).

Ředitelka školy využívá maximální možné výše úvazků učitelů a přizpůsobuje rozpis přímé pedagogické činnosti učitelů tak, aby bylo možné jejich co největší souběžné působení v rámci třídy mateřské školy v organizačně náročnějších částech dne. Cílem je zajištění překrývání přímé pedagogické činnosti učitelů každý den v rozsahu dvou a půl hodin.

Rozpis pracovní doby přímé výchovně vzdělávací činnosti pedagogických pracovnic:

ředitelka 20 hodin / týden (nepravidelně rozloženo do 2 týdnů)

učitelka 30 hodin/týden (nepravidelně rozloženo do 2 týdnů)

učitelka 12,5 hodin/týden s pravidelnou pracovní dobou.

Další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Ředitelka školy vytváří podmínky pro další systematické vzdělávání pracovnic, které absolvují semináře a školení v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). Rozšiřují si tak svoji odbornost. S obsahem absolvovaného semináře daná pracovnice seznamuje ostatní na pravidelných poradách.

Každodenní vzájemná komunikace, předávání si informací, zkušeností je základem úspěšné práce naší mateřské školy. Všichni pracovníci samostatně a bez obav vyjadřují své názory, které ostatní otevřeně přijímají. Pracujeme v klimatu vzájemné důvěry a tolerance. Podmínkou úspěšného řízení mateřské školy je pro nás mít vytvořen funkční informační systém. Všichni pracovníci se setkávají pravidelně na čtvrtletních poradách, využíváme také informační systém Správa MŠ. Dílčí nedostatky se řeší na operativních poradách.

Velký důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, komunikaci v týmu i individuální pracovní pohovory.

Prostředky realizace: - osobní kontakt – provozní a pedagogické porady, vzájemné hospitace, setkávání všech pracovníků ve volném čase, Správa MŠ, elektronická pošta, telefonické hovory.

Ředitelka školy:

Zpracovává pracovní náplně všech zaměstnanců.

Podle plánu kontrolní činnosti vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, včetně sebereflexe, pozitivně hodnotí jednotlivé dílčí úspěchy a tím motivuje ke kvalitě vykonávané práce, včetně ocenění prokazatelně výkonných zaměstnanců. Důraz je kladen na nutnost inovací ve výchovně vzdělávacím procesu, odbourávání zavedených stereotypů, probuzení aktivity a plného nasazení zaměstnanců, uplatňování nových metod a forem přístupu k dítěti.

Vytváří prostor pro spoluúčast při řízení pro všechny zaměstnance, názor a myšlenka každého zaměstnance je přijímána, všichni mají spolu rozhodující hlas, všichni se podílejí na dění v mateřské škole. Podporuje a motivuje všechny zaměstnance k týmové práci, k vyjasnění záměrů, cílů a možností, jak se jim přibližovat, na jakých principech do budoucna stavět, aby byly postupně nastaveny předpoklady k úspěšnému rozvoji školy.

Další záměry ke zkvalitnění oblasti Řízení školy

Termín

Podpora profesního rozvoje učitelů, s efektivní zpětnou vazbou

průběžně

Účast na projektu MAP, využívání kabinetů

2025-2027

Vzájemné hospitace, návštěvy inspirativních MŠ

průběžně

  • Podmínky vzdělávání

  • PSYCHOSOCIÁLNÍ PODMÍNKY

Snahou všech pracovníků školy je, aby děti byly maximálně spokojené a šťastné, aby se vždy do naší školy rády a s nadšením vracely.

Dítě se musí cítit v prostředí mateřské školy bezpečně a jistě, nesmí být zatěžováno, stresováno spěchem a chvatem. Všechny děti mají rovnocenné postavení a žádné z nich nesmí být zvýhodňováno nebo naopak znevýhodňováno. Děti jsou vedeny k samostatnému rozhodování, je vyloučena jakákoli manipulace s nimi, zbytečné organizování a nezdravé soutěžení. Mateřská škola musí být pro dítě kamarádským společenstvím.

V MŠ Sedliště je stanoven takový denní řád, který je možné pružně přizpůsobovat v průběhu dne potřebám dětí a vzniklé aktuální situaci.

Rodiče mají možnost přivádět děti podle svých potřeb, nejpozději však do 8.30 hodin, aby nebyly narušeny výchovně vzdělávací činnosti. (s výjimkou dětí, které plní povinnou předškolní docházku).

Nově příchozím dětem umožňujeme zpočátku pobyt s jedním z rodičů pro lepší adaptaci na nové prostředí.

Všichni zaměstnanci školy jsou povinni vytvářet dětem takové prostředí, ve kterém se budou cítit dobře a bezpečně. Stresující faktory do naší mateřské školy nepatří.

Všechny děti mají stejná práva, ale také stejné povinnosti. V žádném případě nesmí být některé z dětí zvýhodňováno na úkor ostatních. Zaměstnanci školy jednají se všemi dětmi stejně, zachovávají vlídný, upřímný a pozitivní vztah. Pedagogové s dětmi komunikují nenásilnou formou, navozují vztah spolupráce a důvěry.

U dětí posilujeme sebevědomí a sebedůvěru ve své schopnosti. Převažuje pochvala a kladné hodnocení nad kritikou. Učíme děti pracovat samostatně, nacházet své vlastní postupy v řešení úkolů, ale vedeme je také ke spolupráci se skupinou. Rozvíjíme vzájemnou toleranci, ohleduplnost a zdvořilost a k pomoci druhým.

Na začátku každého školního roku společně s dětmi stanovujeme pravidla chování v naší škole a za přispění dětí trváme na jejich dodržování. Pravidla máme vyvěšena a v případě závažných porušení je opakujeme.

Další záměry ke zkvalitnění psychosociálních podmínek

Termín:

Navazování vztahů, přátelství a kooperace dětí, vedení dětí k řešení konfliktů, snižování agresivního chování, rozvoj empatie, emoční regulace a další aspekty jejich socio-emočního vývoje v těchto stěžejních prvních letech života.

Průběžně

Pořízení vhodných diagnostických nástrojů (Klokanův kufr, iSophi)

2026

Prezentace MŠ směrem k veřejnosti

Průběžně

Vhodné prostory pro práci personálu

2027

  • SPOLUPRÁCE SE ZÁKONNÝMI ZÁSTUPCI

Spolupráce se zákonnými zástupci je pro naší mateřskou školu nepostradatelná. Má význam při zajišťování podmínek vzdělávání, organizaci a navazování vtahů, zpětné vazby, ale i finančního zajištění MŠ. Vzájemná spolupráce také pomáhá naší mateřské škole při prezentaci na veřejnosti, a tím vytvářet zájem o naši školu.

Rodiče mají možnost podílet se na dění v mateřské škole. Usilujeme o to, aby mezi pedagogy a rodiči vznikl vztah na principu partnerství založený na důvěře.

Pedagogové chrání soukromí rodin a zachovávají diskrétnost jim svěřených informací.

Rodiče jsou pravidelně informováni o dění v MŠ. Je jim nabízena možnost zúčastnit se programů v MŠ, z nichž mnohé jsou založeny právě na jejich spolupráci.

Pedagogické pracovnice informují rodiče o prospívání jejich dítěte, o jeho individuálních pokrocích. Společně řeší případné problémy. Učitelky jednají s rodiči taktně, nezasahují do života a soukromí rodin.

Rodičům nabízíme možnost výchovného poradenství, v případě závažnějších problémů zajistíme kontakt na dalšího odborníka z oblasti předškolního vzdělávání či péče o děti.

  • ORGANIZACE VZDĚLÁVÁNÍ

ZÁPIS A PŘIJÍMÁNÍ DĚTÍ K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ

O přijetí dítěte do předškolního zařízení rozhoduje ředitelka školy za podmínek stanovených v § 34 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a při přijímání postupuje podle správního řádu (§ 165 odst. 2 písm. b) školského zákona) a kritérií, která stanovila.

Zápis dětí do mateřské školy na následující školní rok probíhá v termínu daném školským zákonem v období od 15. 3. do 15. 4. Zákonní zástupci jsou o termínu vyrozuměni formou propagačních materiálů, na webových stránkách školy, v tom kalendářním roce, ve kterém následující školní rok začíná. Děti mohou být do MŠ přijímány i v průběhu školního roku.

Žádost o přijetí dítěte do MŠ si rodiče mohou vyzvednout v mateřské škole nebo stáhnout z webových stránek na adrese: www.skolka-sedliste.cz. O přijetí či nepřijetí dítěte do MŠ jsou zákonní zástupci informováni ve správním řízení.

UKONČENÍ DOCHÁZKY

Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do mateřské školy po předchozím písemném upozornění zákonného zástupce dítěte, jestliže:

Zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v MŠ nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem jiný termín úhrady.

Dítě se bez omluvy zákonného zástupce nepřetržitě neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než dva týdny.

Zástupce dítěte závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy (nedodržuje školní řád).

Ukončení předškolního vzdělávání nelze v případě dítěte, pro které je předškolní vzdělávání povinné.

PŘERUŠENÍ A OMEZENÍ PROVOZU MATEŘSKÉ ŠKOLY

Provoz mateřské školy bývá omezen nebo přerušen v měsíci červenci a srpnu. Rozsah omezení nebo přerušení provozu MŠ oznámí ředitelka mateřské školy zákonným zástupcům dětí písemně předem. Provoz mateřské školy lze po projednání se zřizovatelem omezit nebo přerušit i v jiném období než v měsíci červenci a srpnu, zpravidla bývá přerušen v období vánočních prázdnin. Dále může být omezen či přerušen ze závažných důvodů. Za závažné důvody se považují organizační či technické příčiny, které znemožňují řádné poskytování předškolního vzdělávání. Další příčinou pro uzavření či omezení provozu je považováno zabránění šíření infekčních chorob nebo jiných protiepidemiologických opatřeních. Informaci o omezení nebo přerušení provozu zveřejní ředitelka mateřské školy na přístupném místě ve škole neprodleně poté, co o omezení nebo přerušení provozu rozhodne.

POVINNÉ PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ VČETNĚ OMLOUVÁNÍ DĚTÍ

Předškolní vzdělávání je povinné pro dítě, které do začátku školního roku dovrší pěti let, je poskytováno bezplatně, a to i pro děti s odloženou školní docházkou.

Povinné předškolní vzdělávání má formu, pokud se zákonní zástupci s ředitelkou mateřské školy nedohodli na jiném způsobu, pravidelné denní docházky v pracovních dnech, 4 souvislé hodiny denně. Ředitelka školy stanovuje začátek povinné doby od 8:00 hodin. Každá nepřítomnost dítěte nebo pozdní příchod musí být řádně omluvena.

REŽIM DNE

Režim dne je přizpůsoben podmínkám mateřské školy, respektuje dobu příchodů a odchodů dětí, jejich věkové zvláštnosti, potřeby a náročnost prováděných činností. Je volný, pevně je stanovena pouze doba stravování. Stanovený základní denní režim je pružný – může být pozměněn v případě, že to vyplývá ze školního vzdělávacího programu a v případě výletů, exkurzí, divadelních a filmových představení pro děti, besídek a podobných akcí.

Provoz mateřské školy Sedliště je od 6,15 do 16,15 hodin.

Snažíme se zejména o to, aby při řízených, nebo náročnějších situacích byly přítomny ve třídě vždy dvě pedagogické pracovnice.

VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI

Dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) je dítě, které k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění a užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrná opatření realizuje mateřská škola. Člení se podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti do pěti stupňů. Podpůrná opatření prvního stupně zajišťuje škola i bez doporučení školského poradenského zařízení (ŠPZ). Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením ŠPZ.

POJETÍ VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S PŘIZNANÝMI PODPŮRNÝMI OPATŘENÍMI

Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Jsou přizpůsobovány tak, aby maximálně vyhovovaly dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů je vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb.

Podkladem pro vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního stupně je RVP PV. Rovněž je podkladem pro děti s přiznanými podpůrnými opatřeními od třetího stupně pro tvorbu individuálně vzdělávacího plánu (IVP), v případě žádosti zákonných zástupců a na základě doporučení ŠPZ. Při vzdělávání dětí se SVP spolupracuje učitel s dalšími odborníky, využívá služby (ŠPZ).

SYSTÉM PÉČE O DĚTI S PŘIZNANÝMI PODPŮRNÝMI OPATŘENÍMI V MATEŘSKÉ ŠKOLE

V případě podpůrných opatření 1. stupně postupujeme takto:

Na základě pozorování a průběžné pedagogické diagnostiky zpracováváme pro konkrétní dítě Plán pedagogické podpory. Tento plán zpracovává ředitelka ve spolupráci s učitelkou.

Při tvorbě plánu komunikujeme s rodiči, zohledňujeme jejich postřehy o dítěti. Plán

průběžně vyhodnocujeme a aktualizujeme s ohledem na potřeby dítěte. Nejpozději po třech měsících vyhodnocujeme účinnost opatření. Pokud se podpůrná opatření nejeví jako dostatečná, doporučujeme rodičům návštěvu školského poradenského zařízení.

Záznamy tvoří všechny učitelky, jsou odpovědny za jeho průběh tvorby, realizaci a vyhodnocování (diagnostiky dětí – poznámky).

V případě podpůrných opatření 2. – 5. stupně postupujeme takto:

V návaznosti na vyjádření školského poradenského zařízení a rodičů dítěte zpracovává ředitelka IVP dítěte. Zde plánuje, jakým způsobem budou s dítětem se SVP dále pracovat (vzdělávací obsah, metody a formy práce, hodnocení dítěte apod.). IVP je zpracován bez zbytečného odkladu, nejdéle do jednoho měsíce.

Učitelky jsou odpovědny za jeho průběh tvorby, realizaci a vyhodnocování.

PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S PŘIZNANÝMI PODPŮRNÝMI OPATŘENÍMI

Podmínky pro vzdělávání dětí musí vždy odpovídat individuálním potřebám dětí. Stanovuje školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

Pro úspěšné vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je potřebné zabezpečit (případně umožnit):

uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání;

realizaci všech stanovených podpůrných opatření při vzdělávání dětí;

osvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení;

spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství;

snížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy;

přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.

JAZYKOVÁ PŘÍPRAVA DĚTÍ S NEDOSTATEČNOU ZNALOSTÍ ČESKÉHO JAZYKA

Děti-cizinci a děti, které pocházejí z jiného jazykového a kulturního prostředí, potřebují podporu učitele mateřské školy při osvojování českého jazyka. Pokud rodiče sami neovládají český jazyk na úrovni rodilého mluvčího, nemohou své děti v poznávání českého jazyka přímo podpořit a děti se ocitají ve znevýhodněné pozici. Je třeba věnovat zvýšenou pozornost tomu, aby dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka začala být poskytována jazyková podpora již od samotného nástupu do mateřské školy. Při práci s celou třídou je třeba mít na vědomí, že se v ní nacházejí i děti, které se český jazyk učí jako druhý jazyk, uzpůsobit tomu didaktické postupy a děti cíleně podporovat v osvojování českého jazyka. Mateřské školy poskytují dětem s nedostatečnou znalostí českého jazyka jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání. Zvláštní právní úprava platí pro mateřské školy, kde jsou alespoň 4 cizinci v povinném předškolním vzdělávání v rámci jednoho místa poskytovaného vzdělávání (v případě lesní mateřské školy v jednotlivém území, kde zejména probíhá pedagogických program a kde má škola zázemí). V takovém případě zřídí ředitel mateřské školy skupinu nebo skupiny pro bezplatnou jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání v souladu s vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávání ve skupině pro jazykovou přípravu je rozděleno do dvou nebo více bloků v průběhu týdne. Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu rovněž jiné děti, než jsou cizinci v povinném předškolním vzdělávání, pokud to není na újmu kvality jazykové přípravy. Při přechodu na základní školu by děti s nedostatečnou znalostí českého jazyka měly mít takové jazykové a sociokulturní kompetence v českém jazyce, které jim umožní se zapojit do výuky a dosáhnout školního úspěchu. Podpůrným materiálem při vzdělávání dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka je Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro povinné předškolní vzdělávání, který lze využívat při individualizované práci s dětmi s nedostatečnou znalostí českého jazyka již od nástupu do mateřské školy.

VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ NADANÝCH

Chování dítěte nám naznačuje, že je nadané, když:

  • má široký slovník, vyjadřuje se jasně a plynule,
  • chce znát, jak věci fungují,
  • snadno se začne nudit,
  • je velice zvídavé,
  • má rádo věci pro dospělé a chce být se staršími lidmi.

Vzdělávání dětí probíhá takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet.

Mateřská škola je povinna zajistit realizaci všech stanovených podpůrných opatření pro podporu nadání podle individuálních vzdělávacích potřeb dětí v rozsahu prvního až čtvrtého stupně podpory (Příloha č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb.).

ZAJIŠTĚNÍ PRŮBĚHU VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ OD DVOU DO TŘÍ LET

Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými. Nejčastěji uplatňujeme individuální nebo skupinovou formu činnosti. Důraz je kladen na volnou hru. V plné míře akceptujeme vývojová specifika (individualizace a diferenciace). Při plánování vzdělávací nabídky pro děti mladší tří let vycházíme z jednoduchých principů:

  • jednoduchost
  • časová nenáročnost
  • známé prostředí a nejbližší okolí
  • smysluplnost a podnětnost
  • dostatek prostoru a času pro volný pohyb a hru dítěte

Při vzdělávání dětí od dvou do tří let maximálně využíváme metody práce vhodné pro tuto věkovou kategorii:

  • situační učení
  • spontánní sociální učení (nápodoba)
  • prožitkové učení
  • učení hrou a činnostmi

  • ŽIVOTOSPRÁVA

Naše škola je zapojena do projektu Skutečně zdravá škola, program kvalitního stravování a vzdělávání o jídle. Nabízí dětem jídlo, které je chutné, zdravé a připravené z kvalitních surovin. Pomáhá dětem získat představu o tom, odkud jídlo pochází, jak se pěstuje nebo vyrábí. Snažíme se, aby si děti jídla vážily, dokázaly si je vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Do projektu jsou zapojeni děti, pedagogové, paní kuchařka i rodiče. Naše mateřská škola nabízí dětem kvalitní pokrmy a podporuje u dětí základy zdravých stravovacích návyků. V MŠ Sedliště je dětem poskytována strava s požadavky na plnohodnotnou stravu s důrazem na podávání čerstvé zeleniny a ovoce po celý rok, domácího jogurtu, na snížení tuku, cukru. Dbáme na dodržování technologie přípravy pokrmů a nápojů.

Děti mají k dispozici čaj nebo jiný nápoj a vodu pro dodržení pitného režimu, který je samoobslužný. Pití si mohou nalévat samy. Nápoje mají dispozici nejen při pobytu v MŠ, ale i při hrách na zahradě MŠ a mimo MŠ. Mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné časové intervaly, děti mají v době před odchodem na pobyt venku k dispozici ovoce či zeleninu. Děti do jídla zásadně nenutíme.

Každý den je zařazován pobyt dětí venku. Mnohé činnosti je v případě příznivých povětrnostních podmínek možné uskutečňovat v přírodě, ke které máme blízko.

Dětem se snažíme poskytovat dostatek prostoru pro volný pohyb a spontánní činnosti.

V průběhu dne je respektována individuální potřeba odpočinku dětí. Děti nenutíme k spánku na lůžku. Dětem, které nespí, jsou nabízeny jiné klidové aktivity.

Učitelky samotné se chovají tak, aby byly dětem vzorem v zásadách zdravého životního stylu.

Další záměry ke zkvalitnění životosprávy

Termín:

Rekonstrukce kuchyně a jídelny

2027

Získat stříbrný certifikát Skutečně zdravá škola

2027

  • Věcné podmínky

Mateřská škola má prostory, vyhovující danému účelu. Součástí školy je i vlastní školní jídelna.

Naše jednotřídní škola má k dispozici dvě herny. Jedna primárně slouží k denním činnostem, a je vybavena vhodným nábytkem, který je rozmístěn do hracích koutků, které umožňují dětem samostatnou volbu hraček a dostatečný prostor a soukromí pro námětové hry. Pro pohybovou činnost je využívána druhá herna, kde je také zázemí pro

Hračky a hry jsou průběžně obměňovány a doplňovány – v závislosti na finančních možnostech školy.

Prostory mateřské školy zajišťují bezpečné prostředí, stejně jako oplocená zahrada, v blízkosti školy.

Záměr do budoucnosti v závislosti na rozpočtu a finančních podmínkách:

další dovybavení MŠ sportovním náčiním a nářadím (např. švédská bedna, žebřiny, dětská odrážedla apod.)

doplnění didaktických pomůcek a hraček, zejména podporující informatické myšlení

doplnění hraček a pomůcek na písek a zahradu, ve spolupráci se zřizovatelem doplnění hracích a sportovních prvků na zahradě (v závislosti na stavební činnosti na části pozemku u MŠ)

po rekonstrukci MŠ vybavit hernu novým nábytkem, šatnu šatními skříňkami a plně vybavit kuchyň

Mezi mateřskou školou a obcí Sedliště je podepsána dohoda o spolupráci. Dohoda stanoví mimo jiné, možnost využití sálu obecního úřadu pro konání různých kulturních akcí a setkání s rodiči a pro tělovýchovné činnosti dětí.

Další záměry ke zkvalitnění věcných podmínek:

Termín:

Celková rekonstrukce vnitřních prostor budovy školy

2027

Elektronický bezpečnostní sytém u vstupu do MŠ

2027

Dovybavení zahrady – záhony, stínění, úložný systém

2026

  • Charakteristika vzdělávacího programu

Při tvorbě školního vzdělávacího programu mateřská škola vychází z vlastních podmínek. Naplňuje cíle vzdělávání dané Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Školní vzdělávací program MŠ Sedliště je zpracován jako jedinečný je koncipován jako poznávání světa, naší planety, přírody živé i neživé cesta za poznáváním a zážitky s kamarády z mateřské školy dětem poskytuje elementární vzdělávací základ, na který může bezprostředně navázat ZŠ.

Filosofie školy

Pro děti předškolního věku je charakteristické intuitivní chování, proto je pro nás důležité nechat dětem přírodu zažít, sáhnout si na ni a při tom poznávat a učit se, a tím jim přirozeně vtisknout kladný vztah k přírodě.

Vzdělávací cíle a záměry

Našim cílem je spokojené, samostatné, aktivní a sebevědomé dítě, které se umí samostatně rozhodovat, umí vyjadřovat a prosazovat svoje názory a pocity, má vtisknuty základy mezilidských vztahů, vnímá, že přírodu je potřeba chránit, je seznámeno s moderními výukovými technologiemi, motivováno k chuti a radosti poznávat vše nové a neprobádané a je připraveno na vstup do základní školy.

Snažíme se dovést dítě na konci jeho předškolního období k tomu, aby v rozsahu svých možností získalo přiměřenou fyzickou, psychickou i sociální samostatnost a bylo vybaveno souborem klíčových kompetencí na úrovni, která je pro ně dosažitelná a připravit je tak na další, pokud možno aktivní vzdělávání a uplatnění ve společnosti. Vzdělávání je koncipováno tak, aby dítě, které mateřskou školu opouští, bylo osobností pokud možno jedinečné, vzhledem ke svému věku a individuálním možnostem co nejvíce samostatné, sebevědomé a sebejisté, s vlastním rozumem, schopné dívat se kolem sebe, uvažovat, tvořivě přemýšlet a jednat, aby bylo jedincem na své úrovni přizpůsobivým, odvážným a také zodpovědným, ochotným nejen přijímat, ale také dávat, schopné se dále rozvíjet, učit se všemu, co bude v životě potřebovat a aktivně čelit problémům, které život přináší.

Třídní pravidla

Na počátku každého školního roku vytváříme společně s dětmi pravidla třídy. Povídáme si o tom, že děti mají svá práva, ale také povinnosti, řekneme si, jak bychom se měli ve třídě a v celé mateřské škole chovat, abychom jsme se všichni pohromadě cítili dobře a bylo nám spolu fajn. Děti se snaží vymýšlet různá pravidla, ze kterých potom vybereme ta nejdůležitější a poté se snažíme najít zástupné symboly pro pravidla a jejich název. Děti zástupné symboly nakreslí či vytvoří s pomocí učitelky a společně si je umístí na viditelné místo ve třídě. Pokud se děti podílejí na vytváření pravidel, jsou pro ně lépe uchopitelná a přijatelná, než když jsou jim pouze vymezena a je vyžadováno jejich dodržování. Vždy se snažíme být dětem nejlepším příkladem.

Vzdělávací obsah

Rámcové cíle:

rozvíjení dítěte, jeho učení a poznávání

osvojení základů hodnot, na nichž je založena naše společnost

získání osobní samostatnosti a schopnosti projevovat se jako samostatná osobnost působící na své okolí

Vzdělávací obsah představuje hlavní prostředek výchovy a vzdělávání. Jedná se o konkrétní nabídku uspořádanou do čtyř integrovaných bloků.

Realizace cílů se uskutečňuje prostřednictvím konkrétních aktivit dle vzdělávací nabídky každé učitelky. Nabídka je tvořena s ohledem na věk, potřeby a vývojové zvláštnosti dětí. Konkrétní očekávané výstupy jsou výsledkem naplnění vzdělávacích cílů, které směřují na konci předškolního vzdělávání k základům a rozvoji těchto klíčových kompetencí:

kompetence k učení, kompetence komunikační, kompetence osobnostní a sociální,

kompetence k občanství a udržitelnosti, kompetence k podnikavosti a pracovní, kompetence k řešení problémů, kompetence kulturní, kompetence digitální.

Kompetence nejsou izolované, ale vzájemně propojené a provázané.

Vzdělávací oblasti

Školní vzdělávací program je zpracován tak, aby rozvíjel dítě v těchto oblastech:

Dítě a jeho tělo:

lidské tělo a jeho části, jeho vývoj a změny,

zdravé životní návyky – pohybové činnosti, sport, zdravá výživa,

ochrana osobního zdraví – péče o čistotu a zdraví, ochrana před škodlivými látkami,

ochrana bezpečí – varování před úrazy, setkávání s cizími lidmi, dopravní situace,

sebeobsluha – hygiena, stolování, oblékání, úklid.

Dítě a jeho psychika

dorozumívání mezi lidmi – řeč, slova, věty, písmena, čísla, symboly, gesta, zvuky,

sdělování – knížky, divadlo, film,

předměty a jejich vlastnosti – velikost, tvar, materiály, chutě, vůně, barvy,

číselné a matematické pojmy – číselná řada, číslice, základní geometrické tvary, množství

prostorové pojmy – v prostoru, rovině, uspořádání předmětů, porovnávání velikosti,

časové pojmy – včera, dnes, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima,

lidé a jejich vlastnosti – dovednosti, schopnosti, city, vůle, každý je jiný.

Dítě, ten druhý a společnost

vztahy mezi lidmi-kamarádství, přátelství, vztahy mezi oběma pohlavími,

rodina, funkce rodiny, její členové, život v rodině,

mateřská škola – prostředí, vztahy mezi dětmi i dospělými, kamarádi,

pravidla vzájemného chování – doma, v mateřské škole, na veřejnosti, pravidla her,

svět lidí, kultury, umění, práce,

společenské role – dítě, dospělý, rodič, učitelka, role dané pohlavím,

pravidla vzájemného styku – ohleduplnost, tolerance, spolupráce, pomoc,

práce, pracovní činnosti a role – pracovní předměty, pomůcky, nástroje, povolání,

kultura a umění – kultura prostředí, lidové zvyky, tradice, hudba, svět sportu,

rozmanitost lidského světa – naše vlast, jiné země, národy a kultury.

Dítě a svět

životní prostředí, svět přírody, vědy a techniky,

prostředí v něm dítě žije – domov, vesnice, blízké město,

příroda živá i neživá – rostliny, živočichové, přírodní jevy a zákonitosti,

látky a jejich a vlastnosti – voda, vzduch, nerosty, kovy, materiály a jejich vlastnosti,

životní prostředí a jeho ochrana – ekologické chování, péče o okolí,

věda a technika – technické přístroje, se kterými se dítě setkává nejen v MŠ,

co je nebezpečné – nebezpečné předměty, kontakt se zvířaty, látky ohrožující zdraví,

rozmanitosti světa a přírody – země, hory, řeky, světadíly, planeta Země, vesmír,

prehistorie Země.

  • Charakteristika integrovaných bloků

Integrované bloky jsou koncipovány jako flexibilní rámec, který učitelkám umožňuje pružně je rozpracovat do konkrétních činností a projektů s ohledem na aktuální možnosti, potřeby dětí i výsledky autoevaluace. Tento přístup respektuje psychologické a didaktické zvláštnosti předškolního věku a umožňuje plánování tak, aby děti měly pestré příležitosti k rozvoji (motorickému, kognitivnímu, sociálnímu i emočnímu). Bloky jsou pojmenovány a tematicky vymezeny obecně; jejich obsah a forma se přizpůsobují aktuálním potřebám, zájmům a schopnostem dětí a vycházejí z principů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Flexibilita v organizaci a rozpracování bloků je klíčová pro cílenou diferenciaci, respektování individuálního tempa učení a podporu samostatnosti dítěte.

Každý blok je průřezový a realizuje se průběžně v průběhu školního roku s intenzivním adaptačním obdobím na začátku (2–6 týdnů) a tematickými celky (1–4 týdny).

Bloky jsou zpracovány společně pro všechny věkové skupiny dětí.

Integrované bloky:

Člověk

Příroda

Svět kolem nás

Svátky a tradice

Charakteristika 1. integrovaného bloku: Člověk

Integrovaný blok "Člověk" je tematicky propojené učivo určené k podpoře celostního rozvoje dítěte — sociálního, emočního, zdravotního, pohybového, komunikačního i kognitivního. Propojuje každodenní situace v MŠ s praktickými tématy (adaptace, kamarádství, péče o tělo a hygienu, pohyb, povolání, knihy a pohádky) a přibližuje dětem pojem člověka v šíři i hloubce: vlastní tělo a smysly, význam zdraví, rozpoznávání a zvládání emocí, vztahy v rodině i kolektivu, role a povinnosti, respekt k odlišnostem a zásady bezpečného chování. Cílem je posílit sebeuvědomění a samostatnost, rozvíjet empatii, komunikaci a spolupráci, podporovat zdravé návyky a pohybové dovednosti a vést děti k ohleduplnému a odpovědnému jednání. Metody zahrnují hry, praktické činnosti, čtení, pohybové aktivity a zapojení rodiny.

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Zvládá základní sebeobslužné činnosti (umývání rukou, oblékání, stravování) s minimální pomocí.

Projevuje základní hygienické návyky (před jídlem, po použití WC).

Ukazuje bezpečné pohybové návyky při hře i při přechodu z místa na místo (chůze po schodech, používání pomůcek).

Zapojí se do jednoduchých pohybových aktivit a projevuje snahu zlepšovat hrubou a jemnou motoriku.

Rozpozná potřeby svého těla (únava, hlad, potřeba pití) a umí o nich oznámit dospělému.

Dítě a jeho psychika

Vyjadřuje základní pocity slovy nebo neverbálně (radost, smutek, strach) a reaguje na pocity druhých.

Projevuje schopnost soustředit se na krátkodobý úkol a dokončí ho s podporou nebo po připomenutí.

Používá jednoduché strategie pro seberegulaci (pauza, hluboký nádech, přesměrování pozornosti).

Zapojí se do tvořivých a kreativních činností (hra na role, výtvarné aktivity).

Rozvíjí základní poznávací dovednosti: porovnávání, třídění, jednoduché řešení problémů.

Dítě, ten druhý a společnost

Komunikuje s dospělým i vrstevníky vhodným způsobem (pozdrav, jednoduchá výměna, sdílení).

Spolupracuje při společných hrách a aktivitách, respektuje jednoduchá pravidla a dohody.

Projevuje ohleduplnost a empatii (nabídne pomoc, uklidní druhého).

Rozumí základním společenským rolím a pravidlům v kolektivu (čekání na řadu, půjčování pomůcek).

Účastní se jednoduchých aktivit spojených s péčí o třídu nebo prostředí (uklidí hračky, pomůže při stolování).

Dítě a svět

Projevuje zájem o okolní svět, klade otázky týkající se přírody, rodiny, povolání a míst v blízkém okolí.

Pozoruje a popisuje základní přírodní jevy (počasí, roční období, živé/ neživé objekty).

Zapojí se do jednoduchých činností na podporu udržitelnosti (třídění, šetření materiálem, péče o rostlinu).

Používá základní prostorové a časové pojmy (doma/venku, ráno/večer, tady/vedle).

Využívá dostupné zdroje a pomůcky (knihy, piktogramy, digitální obrázky) k objevování a učení.

Charakteristika 2. integrovaného bloku: Příroda

Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s prostředím živé i neživé přírody, podnítit zájem o pozorování přírody a kladení otázek. Rozvíjet pozorovací a praktické dovednosti, také rozvíjet jednoduché poznávací činnosti: třídění, porovnávání, měření, zaznamenávání. Podpořit sebeobsluhu, zodpovědnost (péče o rostlinu/krmítko), spolupráci a péči o okolí. Vést k bezpečnému a etickému chování vůči živým tvorům a prostředí. Posílit komunikační dovednosti prostřednictvím popisu, vyprávění a diskuse, také posilovat vztah k živým bytostem a odpovědný přístup k přírodě. Blok propojí témata zvířata, ovoce a zelenina a další plodiny, také základní poznatky o vesmíru i neživé přírodě (počasí, kameny, voda).

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Zapojí se do jednoduché péče o rostlinu/květinu (zalévání, přesazení) s pomocí.

Rozpozná a pojmenuje některé druhy ovoce a zeleniny, ochutná nové potraviny.

Dítě a jeho psychika

Vyjádří základní pocity při kontaktu s přírodou (radost, zvědavost), soustředí se při pozorování.

Používá jednoduché strategie k uklidnění při kontaktu se zvířetem (pomalu se přiblížit).

Dítě, ten druhý a společnost

Sdílí nástroje a pomáhá při společných úkolech (sázení, úklid zahrádky).

Respektuje pravidla při pozorování zvířat (neruší hnízda, nepodbíhá zvířatům).

Dítě a svět

Pozoruje změny v přírodě (rostliny rostou, ovoce dozrává), pojmenuje základní jevy (déšť, vítr).

Pozná rozdíl mezi živým a neživým, základní fakta o slunci, měsíci a hvězdách.

CHARAKTERISTIKA 3. INTEGROVANÉHO BLOKU: Svět kolem nás

Cílem tohoto bloku je seznámit děti s pojmem domova a blízkého okolí i základy světa; rozvíjet orientaci v prostoru a čase; podporovat respekt k odlišnostem a základnímu kulturnímu povědomí; posilovat bezpečné chování, rozpoznávání rizik, posílit bezpečnostní kompetence – pravidla při setkání s cizími lidmi, pravidla silničního provozu, prevence rizik (návyky, šikana, kyberbezpečí), nástrahy v přírodě. Také rozvíjet schopnost vyhledat pomoc; orientaci v prostoru i společenské dovednosti, podporovat zodpovědné chování a bezpečné rozhodování v reálných i digitálních situacích.

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Rozpozná základní dopravní prostředky a bezpečně používá jednoduchá pravidla při hře v dopravě (čekání na semaforu, držení dospělého).

Uplatní základní hygienická a zdravotní pravidla při cestování a pobytu mimo domov (mytí rukou před jídlem, používání roušky/kapesníku dle potřeby).

Zvládá sebepečující chování při plánování výletu (sbalení drobností, pití).

Dítě a jeho psychika

Vyjádří obavy a pocity při setkání s cizími lidmi nebo konfliktem (řekne "ne", požádá dospělého o pomoc).

Používá jednoduché strategie pro zvládání stresu v konfliktních situacích (odejít, informovat dospělého, uklidňovací technika).

Projevuje zájem o nová místa a kultury, sdílí své zážitky z cest.

Dítě, ten druhý a společnost

Popíše svou rodinu a domov, rozlišuje blízké a vzdálené osoby a role v komunitě (rodiče, učitel, policista).

Respektuje pravidla ve skupině při cestování a hrách (stát ve dvojicích, čekat na řadu).

Uvede příklady vhodného a nevhodného chování vůči druhým (nesmí se tahat věci, neubližovat, nešikanovat).

Dítě a svět

Orientuje se na mapě nebo globusu v barevných odlišnostech – voda, pevnina, vyjmenuje alespoň 1 cizí zemi nebo světadíl.

Rozpozná základní rizika v prostředí i online (cizí člověk nabízející věci, zprávy od neznámých osob, škodlivé látky) a ví, komu to sdělit.

Popíše způsob dopravy, který by použilo při výletě (auto, vlak, letadlo, kolo) a základní pravidla bezpečnosti u každého.

CHARAKTERISTIKA 4. INTEGROVANÉHO BLOKU: SVÁTKY A TRADICE

Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s vybranými svátky a zvyky ČR, podpořit pocit sounáležitosti s komunitou, rozvíjet komunikaci, tvořivost, praktické dovednosti a základní bezpečné chování při slavnostech.

Hlavními nosnými tématy bloku bude Halloween / Dušičky – srovnání; Vánoce (Mikuláš, Advent, Štědrý den, koledy); Velikonoce, Morana; Čarodějnice; Den matek, Den dětí a další tradice (Masopust, Svatý Martin, svátky regionu).

Očekáváné výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Dítě zvládá jemnou manipulaci při výrobě tradičních předmětů.

Dítě dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla při přípravě jídla a tvoření.

Dítě a jeho psychika

Dítě pojmenuje a vyjádří pocity spojené s tradicemi.

Dítě rozumí jednoduchému sledu činností spojených s tradicí a dokáže jej stručně popsat.

Dítě, ten druhý a společnost

Dítě spolupracuje s ostatními při společných tradičních činnostech a sdílí materiály.

Dítě dokáže sdělit jednoduchou informaci o tradici své rodiny a naslouchá tradicím ostatních.

Dítě se účastní společenské aktivity (vystoupení, výstava, pečení) a plní svěřené role.

Dítě a svět

Dítě rozpozná základní symboly/prvky spojené s tradicemi a přiřadí je k události/roční době.

Dítě projevuje zájem o tradice jiných kultur a zkouší nové postupy/pokrmy pod vedením dospělého.

Dítě vytvoří jednoduchý artefakt/kresbu, která reflektuje pochopení tradice.

  • Evaluace

Evaluace podmínek vzdělávání

Cílem evaluace v této oblasti je vyhodnocení podmínek školy ve vztahu k naplňování cílů a podmínek RVP PV.

Evaluace personálních podmínek

Cíl: zhodnotit personální podmínky ve vztahu k naplnění cílů RVP PV

Kritéria evaluace:

kvalifikace pedagogů – úsilí o doplnění plné kvalifikace

dostatečné překrývání učitelek

další vzdělávání pedagogických pracovníků, jeho plánovitost

stabilita personálního obsazení

normativní počet provozních pracovníků

vytváření podmínek pro plný výkon a spokojenost pracovníků

Časový rozvrh: 1x ročně

Forma:pedagogické a provozní porady

Zodpovídá: ředitelka

Evaluace materiálních podmínek

Cíl: zhodnotit materiální podmínky školy ve vztahu k naplňování záměrů ŠVP

Kritéria evaluace:

budova MŠ a její technický stav

vybavení nábytkem

kuchyň a školní jídelna (soulad s legislativou)

vybavení MŠ pomůckami a hračkami, odpovídající věkovým skupinám

zahrada, zahradní vybavení

upravení a čistota pracoviště

inovace materiálního vybavení

Časový rozvrh: 1x ročně

Forma:záznamy z provozních a pedagogických porad, záznamy z kontrol (revize, OHS)

Zodpovídají: všechny pracovnice podle svého pracovního zařazení

Evaluace ekonomických podmínek

Cíl: - zhodnocení ekonomické oblasti školy

Kritéria evaluace:

sledování čerpání mzdových nákladů

rozbor hospodaření – pololetní účetní uzávěrka, roční účetní uzávěrka

rozbor čerpání příspěvku obce

účelnost a efektivnost hospodaření

Časový rozvrh: přehledy čerpání – 4x ročně

průběžně

Forma: tabulky, zprávy, rozbory, konzultace

Zodpovídá: ředitelka, administrativní pracovnice – dle kompetencí

Evaluace průběhu vzdělávání

Evaluace bude zaměřenana hodnocení vlastního vzdělávacího procesu, použitých metod a forem práce, uplatňování nových poznatků a zkušeností, naplňování cílů a záměrů ŠVP a jeho soulad s RVP PV.

Evaluace metod, postupů a forem práce uplatněných ve

vzdělávacím procesu

Cíl: zhodnocení vlastního průběhu vzdělávání z hlediska používaných metod a forem práce

Kritéria evaluace:

seznamování s nejnovějšími poznatky v oblasti pedagogiky a psychologie

vytváření předpokladů pro základní školství (předškoláci)

zlepšování předpokladů pro základní školství (děti s odloženou školní docházkou)

Časový rozvrh: průběžně

Forma: - hospitace

konzultace mezi pedagogy

pedagogické rady

Zodpovídá: ředitelka

Osobní rozvoj pedagogických pracovníků

Cíl: uplatnění nových poznatků z DVPP ve vlastní práci

Kritéria evaluace:

vlastní iniciativa při vyhledávání informací formou samostudia

vlastní iniciativa k předávání zkušeností a nově získaných informací

Časový rozvrh: průběžně

Forma: - hospitace

autoevaluace své činnosti – záznam (dotazník)

pedagogická rada

Zodpovídá: učitelka, ředitelka

Evaluace oblasti spolupráce

Cílem evaluace této oblasti je vyhodnocení stanovených záměrů v ŠVP.

Spolupráce s rodinou

Cíl: úspěšnost zvolených forem spolupráce, naplnění záměrů stanovených ŠVP

Kritéria evaluace:

vstřícnost vůči přáním a podnětům rodičů

vzájemná informovanost o potřebách, problémech a specifikách dětí

pokroky x problémy ve výchově

Časový rozvrh: 1x ročně

Forma: fotodokumentace, záznamy z akcí školy, rozhovory s rodiči, schůzky s rodiči, pedagogické rady a provozní porady, dotazníky

Zodpovídá: učitelka, ředitelka

Spolupráce se ZŠ, zřizovatelem, veřejností a organizacemi

Cíl: vyhodnocení účelnosti spolupráce, naplnění stanovených záměrů spolupráce

Kritéria evaluace:

jak probíhala spolupráce se ZŠ

sledování prospívání dětí, které přešly do ZŠ

forma spolupráce a účelnost spolupráce se zřizovatelem

předkládání návrhů na řešení závažnějších problémů zřizovateli

projednávání koncepčních záměrů, podmínek činnosti školy a dalších záležitostí zřizovatelem

jak probíhala spolupráce s ostatními subjekty a organizacemi

Časový rozvrh: 1x ročně

Forma: fotodokumentace, záznamy, vystoupení dětí pro veřejnost

Zodpovídá: ředitelka, učitelka

Evaluace výsledků vzdělávání

Tato oblast by měla ověřit naplňování stanovených záměrů a cílů v dokumentech školy a zároveň školních dokumentů s cíli RVP pro předškolní vzdělávání.

Evaluace témat jednotlivých integrovaných bloků

Cíl: naplnění stanovených záměrů v rámci zrealizovaných integrovaných bloků - Kritéria evaluace:

prostor pro rozvoj osobnosti dítěte

míra osvojování nových poznatků

dostatečnost časové dotace

Časový rozvrh: vždy po ukončení činnosti v rámci integrovaného okruhu

Forma: záznam

konzultace mezi pedagogickými pracovnicemi

v případě potřeby zápis do přehledu o rozvoji dítěte

Zodpovídá: učitelka

Evaluace podtémat, projektů

Cíl: zhodnotit soulad projektů s integrovaným blokem

Kritéria evaluace:

zhodnoceni naplnění záměrů jako celku

opatření pro budoucnost

Časový rozvrh: po ukončení realizace týdenního (či delšího) projektu

Forma: konzultace mezi pedagogy, písemný záznam.

Zodpovídá: učitelky, ředitelka

Evaluace nadstandardních činností

Cíl: - zhodnocení nadstandardních činností ve vztahu k naplnění osobního rozvoje a pokroku dětí

Kritéria evaluace:

účast dětí na těchto aktivitách

dostatečnost x nedostatečnost nadstandardních činností v rámci MŠ

pokroky dětí

Časový rozvrh: 2x ročně (konec pololetí)

Forma: - konzultace s rodiči

zápis do záznamu o rozvoji dítěte

konzultace v rámci pedagogické rady

Zodpovídá: učitelka, ředitelka

Evaluace IVP a PLPP

Cíl: zhodnocení pokroku dítěte s odloženou školní docházkou

Kritéria evaluace:

jak se projevuje naše působení na dítě s OŠD

výchovné působení v úzké spolupráci s rodinou

Časový rozvrh: dle potřeby, avšak nejméně 1x měsíčně

Forma: - záznam

konzultace pedagogů

konzultace s rodiči

rady pedagogů

Zodpovídá: učitelka, ředitelka

Záznam o rozvoji dítěte

Cíl: přehled o rozvoji a vývojových pokrocích dítěte s portfoliem

Kritéria evaluace:

pokroky dítěte v průběhu školního roku

výchovné působení v úzké spolupráci s rodinou

Časový rozvrh: 2x ročně (leden, červen), u nově přijatých dětí (září, leden, červen)

Forma: - záznam do tiskopisu dle stanovených kritérií

podle potřeby zapsat opatření, doporučení

konzultace s rodiči (zapsat)

konzultace učitelek

pedagogické rady

Zodpovídá: učitelka, ředitelka

Evaluace řídící činnosti školy a personální práce

Evaluace profesního vzdělávání

Cíl: upevňování a zvyšování kvalifikace všech zaměstnanců s ohledem k jejich pracovnímu zařazení

Kritéria evaluace:

dosažení předepsané kvalifikace zaměstnanců podle jejich pracovního zařazení

udržování úrovně kvalifikace – účast na doškolování, seminářích, kurzech apod.

Časový rozvrh: 1x ročně

Forma: - zápisy ze seminářů

provozní porady

Zodpovídá: ředitelka školy

Evaluace kvality práce

Cíl: hodnocení práce všech zaměstnanců školy

Kritéria evaluace:

kvalita odvedené práce

dodržování pracovní doby

práce konaná nad rámec stanovených pracovních povinností

aktivní přístup k plnění úkolu

Časový rozvrh: alespoň 2x ročně (prosinec-květen)

Forma: - sledování plnění kritérií jako podkladu výplaty osobního příplatku zaměstnance

sebehodnocení zaměstnanců formou dotazníku

Zodpovídá: ředitelka

Zdroje

Podklady pro zpracování ŠVP:

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, č. j.MSMT-44476/2020-6)

Konkretizované očekávané výstupy, č. j. MSMT-9482/2012-22

Desatero pro rodiče dětí předškolního věku, č. j. MSMT-9482/2012-22

ŠVP PV, č. j.: 23/21

Vlastní hodnocení školy 2022/2023

Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání, 2022/2023

Dodatek

Aktualizace č.1: Školní vzdělávací program byl projednán a aktualizován na pedagogické radě 29. 8. 2023.

Aktualizace č. 2: Školní vzdělávací program byl projednán a aktualizován na pedagogické radě 28. 8. 2024.

Aktualizace č. 3: Školní vzdělávací program byl projednán a aktualizován na pedagogické radě 26. 8. 2025.