Týdenní plán

17. – 21. 3. 2025

Integrovaný blok: Jarní probouzení

Téma: Malí zahradníci

Podtéma: Jarní zahrádka

Cíle týdne:

  • MD si zapamatují pohyb k básničce Rostlinka, SD si vybaví pohyb i text.
  • MD si zapamatují název 1 jarní květiny, SD si zapamatují 3 jarní květiny.
  • Děti si zapamatují text písničky Jarní písnička, SD ji melodicky dokáží doprovodit na hudební nástroje, pracují se sílou hlasu, správně artikulují, drží rytmus a tempo.
  • SD dokáží spolupracovat při soutěži, spolupracují jako tým a každý se podílí na činnosti dle svých schopností/znalostí/paměti.

Nabídka činností:

Tento týden si s dětmi budeme opět povídat o květinách, budeme poznávat barvy květin, vzhled, tvar. Budeme pokračovat ve výtvarné činnosti: ztvárníme cestu růstu od semínka po květinu; vyrobíme ručičkové sluníčko; kytky z ruliček. Zopakujeme si písničky a básničky z minulého týdne, zahrajeme si pohybové hry, provedeme pokusy a zasadíme kytičky do truhlíku před školku.

Seznamujeme se s názvy květin, vyhledáváme je na obrázcích a v přírodě, určujeme barvy, počet slabik v názvech květin, opakujeme si podmínky nutné pro růst květin, pozorujeme růst našich bylinek.

Výtvarně ztvárníme cestu růstu od semínka po květinu – pokračování práce z minulého týdne; vyrobíme sluníčko z ručiček; tulipány z ruliček.

Zpíváme písničku – Jarní písnička, doprovázíme ji na nově vytvořené nástroje; opakujeme říkanku – Sněženka.

Hrajeme tematické pohybové hry (Kytičky, Tři barevné tulipány, Květinová zahrada, Kytičky a včelky); protahujeme se tematickými básničkami (Rostlinka, Jarní rozcvička); cvičíme s barevnými míčky, padákem; relaxujeme.

Sázíme kytičky do truhlíku, tvoříme jarní výzdobu.

Provádíme pokusy.

Skládáme rozstříhané obrázky; stavíme kytičky z mozaiky; hrajeme si s PET víčky; hrajeme kytičkové pexeso.

Činnosti zaměřené pro děti s povinným předškolním vzděláváním:

- Meta forms – didaktická hra -> rozvoj práce dle pokynů, zrakového vnímání, orientace na ploše, tvarů a barev

- PL: grafomotorika květina; kreslení podle čísel; cyklus růstu -> rozvoj správné držení tužky, sezení, přítlaku na tužku, plynulost pohybů, stříhání, posloupnosti, orientace na ploše, předmatematických dovedností, zrakového vnímání, pravolevé orientace

- Vyhledávání rozdílů -> rozvoj zrakového vnímání, postřehu, prostorové orientace, myšlení, soustředěnosti.

-

Pobyt venku: Děti si všímají změn v přírodě (první jarní květiny, půda – hlína, žížaly, první včely, …), pozorují první náznaky přicházejícího jara. Všímají si změn v délce dne (ráno je již dříve světlo a večer zase déle). Upevňují si pravidla společenského chování – umí pozdravit, poděkovat, poprosit, požádat, rozloučit se, jsou citliví a ohleduplní vůči dětem, zvířatům i přírodě. V rámci spontánních her rozvíjí sebeobsluhu (uklízí si po sobě vypůjčené hračky), jemnou a hrubou motoriku, vzájemné vztahy.

Před poledním odpočinkem: četba z knihy O hajném Robátku a jelenu Větrníkovi (V. Čtvrtek); poslech audiopohádky, projekce pohádky.

říkanka SNĚŽENKA:

Táta včera na venku,

našel první sněženku.

Vedle petrklíč,

zima už je pryč.

básnička s pohybem ROSTLINKA:

Z malinkého semínka, které v zimě spí,

roste, roste rostlinka, když se probudí.

Protáhne se, protřepá, vykukuje do světa.

Povystrčí hlavičku, leze z hlíny ven,

ukáže se sluníčku "Přeji dobrý den".

písnička JARNÍ PÍSNIČKA:

Jaro, jaro, jaro už je tu. Jaro, jaro, jaro už je tu.

Sníh se mění na sněženky, slunce sype z peněženky,

na zem tisíc zlatých dukátů.

Jaro, jaro, zima už je pryč. Jaro, jaro, zima už je pryč.

Včela ťuká na poupata, vlaštovička od hor chvátá,

v zobáčku nám nese petrklíč.