Tematický plán 2025/2026
Charakteristika integrovaných bloků
Integrované bloky jsou koncipovány jako flexibilní rámec, který učitelkám umožňuje pružně je rozpracovat do konkrétních činností a projektů s ohledem na aktuální možnosti, potřeby dětí i výsledky autoevaluace. Tento přístup respektuje psychologické a didaktické zvláštnosti předškolního věku a umožňuje plánování tak, aby děti měly pestré příležitosti k rozvoji (motorickému, kognitivnímu, sociálnímu i emočnímu). Bloky jsou pojmenovány a tematicky vymezeny obecně; jejich obsah a forma se přizpůsobují aktuálním potřebám, zájmům a schopnostem dětí a vycházejí z principů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Flexibilita v organizaci a rozpracování bloků je klíčová pro cílenou diferenciaci, respektování individuálního tempa učení a podporu samostatnosti dítěte.
Každý blok je průřezový a realizuje se průběžně v průběhu školního roku s intenzivním adaptačním obdobím na začátku (2–6 týdnů) a tematickými celky (1–4 týdny).
Bloky jsou zpracovány společně pro všechny věkové skupiny dětí.
Integrované bloky:
Člověk
Příroda
Svět kolem nás
Svátky a tradice
Charakteristika 1. integrovaného bloku: Člověk
Integrovaný blok "Člověk" je tematicky propojené učivo určené k podpoře celostního rozvoje dítěte — sociálního, emočního, zdravotního, pohybového, komunikačního i kognitivního. Propojuje každodenní situace v MŠ s praktickými tématy (adaptace, kamarádství, péče o tělo a hygienu, pohyb, povolání, knihy a pohádky, aj.) a přibližuje dětem pojem člověka v šíři i hloubce: vlastní tělo a smysly, význam zdraví, rozpoznávání a zvládání emocí, vztahy v rodině i kolektivu, role a povinnosti, respekt k odlišnostem a zásady bezpečného chování. Cílem je posílit sebeuvědomění a samostatnost, rozvíjet empatii, komunikaci a spolupráci, podporovat zdravé návyky a pohybové dovednosti a vést děti k ohleduplnému a odpovědnému jednání. Metody zahrnují hry, praktické činnosti, čtení, pohybové aktivity a zapojení rodiny.
Očekávané výsledky učení:
Dítě a jeho tělo
Zvládá základní sebeobslužné činnosti (umývání rukou, oblékání, stravování) s minimální pomocí.
Projevuje základní hygienické návyky (před jídlem, po použití WC).
Ukazuje bezpečné pohybové návyky při hře i při přechodu z místa na místo (chůze po schodech, používání pomůcek).
Zapojí se do jednoduchých pohybových aktivit a projevuje snahu zlepšovat hrubou a jemnou motoriku.
Rozpozná potřeby svého těla (únava, hlad, potřeba pití) a umí o nich oznámit dospělému.
Dítě a jeho psychika
Vyjadřuje základní pocity slovy nebo neverbálně (radost, smutek, strach) a reaguje na pocity druhých.
Projevuje schopnost soustředit se na krátkodobý úkol a dokončí ho s podporou nebo po připomenutí.
Používá jednoduché strategie pro seberegulaci (pauza, hluboký nádech, přesměrování pozornosti).
Zapojí se do tvořivých a kreativních činností (hra na role, výtvarné aktivity).
Rozvíjí základní poznávací dovednosti: porovnávání, třídění, jednoduché řešení problémů.
Dítě, ten druhý a společnost
Komunikuje s dospělým i vrstevníky vhodným způsobem (pozdrav, jednoduchá výměna, sdílení).
Spolupracuje při společných hrách a aktivitách, respektuje jednoduchá pravidla a dohody.
Projevuje ohleduplnost a empatii (nabídne pomoc, uklidní druhého).
Rozumí základním společenským rolím a pravidlům v kolektivu (čekání na řadu, půjčování pomůcek).
Účastní se jednoduchých aktivit spojených s péčí o třídu nebo prostředí (uklidí hračky, pomůže při stolování).
Dítě a svět
Projevuje zájem o okolní svět, klade otázky týkající se přírody, rodiny, povolání a míst v blízkém okolí.
Pozoruje a popisuje základní přírodní jevy (počasí, roční období, živé/ neživé objekty).
Zapojí se do jednoduchých činností na podporu udržitelnosti (třídění, šetření materiálem, péče o rostlinu).
Používá základní prostorové a časové pojmy (doma/venku, ráno/večer, tady/vedle).
Využívá dostupné zdroje a pomůcky (knihy, piktogramy, digitální obrázky) k objevování a učení.
Charakteristika 2. integrovaného bloku: Příroda
Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s prostředím živé i neživé přírody, podnítit zájem o pozorování přírody a kladení otázek. Rozvíjet pozorovací a praktické dovednosti, také rozvíjet jednoduché poznávací činnosti: třídění, porovnávání, měření, zaznamenávání. Podpořit sebeobsluhu, zodpovědnost (péče o rostlinu/krmítko), spolupráci a péči o okolí. Vést k bezpečnému a etickému chování vůči živým tvorům a prostředí. Posílit komunikační dovednosti prostřednictvím popisu, vyprávění a diskuse, také posilovat vztah k živým bytostem a odpovědný přístup k přírodě. Blok propojí témata zvířata, ovoce a zelenina a další plodiny, také základní poznatky o vesmíru i neživé přírodě (počasí, kameny, voda).
Očekávané výsledky učení:
Dítě a jeho tělo
Zapojí se do jednoduché péče o rostlinu/květinu (zalévání, přesazení) s pomocí.
Rozpozná a pojmenuje některé druhy ovoce a zeleniny, ochutná nové potraviny.
Dítě a jeho psychika
Vyjádří základní pocity při kontaktu s přírodou (radost, zvědavost), soustředí se při pozorování.
Používá jednoduché strategie k uklidnění při kontaktu se zvířetem (pomalu se přiblížit).
Dítě, ten druhý a společnost
Sdílí nástroje a pomáhá při společných úkolech (sázení, úklid zahrádky).
Respektuje pravidla při pozorování zvířat (neruší hnízda, nepodbíhá zvířatům).
Dítě a svět
Pozoruje změny v přírodě (rostliny rostou, ovoce dozrává), pojmenuje základní jevy (déšť, vítr).
Pozná rozdíl mezi živým a neživým, základní fakta o slunci, měsíci a hvězdách.
CHARAKTERISTIKA 3. INTEGROVANÉHO BLOKU: Svět kolem nás
Cílem tohoto bloku je seznámit děti s pojmem domova a blízkého okolí i základy světa; rozvíjet orientaci v prostoru a čase; podporovat respekt k odlišnostem a základnímu kulturnímu povědomí; posilovat bezpečné chování, rozpoznávání rizik, posílit bezpečnostní kompetence – pravidla při setkání s cizími lidmi, pravidla silničního provozu, prevence rizik (návyky, šikana, kyberbezpečí), nástrahy v přírodě. Také rozvíjet schopnost vyhledat pomoc; orientaci v prostoru i společenské dovednosti, podporovat zodpovědné chování a bezpečné rozhodování v reálných i digitálních situacích.
Očekávané výsledky učení:
Dítě a jeho tělo
Rozpozná základní dopravní prostředky a bezpečně používá jednoduchá pravidla při hře v dopravě (čekání na semaforu, držení dospělého).
Uplatní základní hygienická a zdravotní pravidla při cestování a pobytu mimo domov (mytí rukou před jídlem, používání roušky/kapesníku dle potřeby).
Zvládá sebepečující chování při plánování výletu (sbalení drobností, pití).
Dítě a jeho psychika
Vyjádří obavy a pocity při setkání s cizími lidmi nebo konfliktem (řekne "ne", požádá dospělého o pomoc).
Používá jednoduché strategie pro zvládání stresu v konfliktních situacích (odejít, informovat dospělého, uklidňovací technika).
Projevuje zájem o nová místa a kultury, sdílí své zážitky z cest.
Dítě, ten druhý a společnost
Popíše svou rodinu a domov, rozlišuje blízké a vzdálené osoby a role v komunitě (rodiče, učitel, policista).
Respektuje pravidla ve skupině při cestování a hrách (stát ve dvojicích, čekat na řadu).
Uvede příklady vhodného a nevhodného chování vůči druhým (nesmí se tahat věci, neubližovat, nešikanovat).
Dítě a svět
Orientuje se na mapě nebo globusu v barevných odlišnostech – voda, pevnina, vyjmenuje alespoň 1 cizí zemi nebo světadíl.
Rozpozná základní rizika v prostředí i online (cizí člověk nabízející věci, zprávy od neznámých osob, škodlivé látky) a ví, komu to sdělit.
Popíše způsob dopravy, který by použilo při výletě (auto, vlak, letadlo, kolo) a základní pravidla bezpečnosti u každého.
CHARAKTERISTIKA 4. INTEGROVANÉHO BLOKU: SVÁTKY A TRADICE
Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s vybranými svátky a zvyky ČR, podpořit pocit sounáležitosti s komunitou, rozvíjet komunikaci, tvořivost, praktické dovednosti a základní bezpečné chování při slavnostech.
Hlavními nosnými tématy bloku bude Halloween / Dušičky – srovnání; Vánoce (Mikuláš, Advent, Štědrý den, koledy); Velikonoce, Morana; Čarodějnice; Den matek, Den dětí a další tradice (Masopust, Svatý Martin, svátky regionu).
Očekáváné výsledky učení:
Dítě a jeho tělo
Dítě zvládá jemnou manipulaci při výrobě tradičních předmětů.
Dítě dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla při přípravě jídla a tvoření.
Dítě a jeho psychika
Dítě pojmenuje a vyjádří pocity spojené s tradicemi.
Dítě rozumí jednoduchému sledu činností spojených s tradicí a dokáže jej stručně popsat.
Dítě, ten druhý a společnost
Dítě spolupracuje s ostatními při společných tradičních činnostech a sdílí materiály.
Dítě dokáže sdělit jednoduchou informaci o tradici své rodiny a naslouchá tradicím ostatních.
Dítě se účastní společenské aktivity (vystoupení, výstava, pečení) a plní svěřené role.
Dítě a svět
Dítě rozpozná základní symboly/prvky spojené s tradicemi a přiřadí je k události/roční době.
Dítě projevuje zájem o tradice jiných kultur a zkouší nové postupy/pokrmy pod vedením dospělého.
Dítě vytvoří jednoduchý artefakt/kresbu, která reflektuje pochopení tradice.