Tematický plán 2025/2026

Charakteristika integrovaných bloků

Integrované bloky jsou koncipovány jako flexibilní rámec, který učitelkám umožňuje pružně je rozpracovat do konkrétních činností a projektů s ohledem na aktuální možnosti, potřeby dětí i výsledky autoevaluace. Tento přístup respektuje psychologické a didaktické zvláštnosti předškolního věku a umožňuje plánování tak, aby děti měly pestré příležitosti k rozvoji (motorickému, kognitivnímu, sociálnímu i emočnímu). Bloky jsou pojmenovány a tematicky vymezeny obecně; jejich obsah a forma se přizpůsobují aktuálním potřebám, zájmům a schopnostem dětí a vycházejí z principů Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV). Flexibilita v organizaci a rozpracování bloků je klíčová pro cílenou diferenciaci, respektování individuálního tempa učení a podporu samostatnosti dítěte.

Každý blok je průřezový a realizuje se průběžně v průběhu školního roku s intenzivním adaptačním obdobím na začátku (2–6 týdnů) a tematickými celky (1–4 týdny).

Bloky jsou zpracovány společně pro všechny věkové skupiny dětí.

Integrované bloky:

Člověk

Příroda

Svět kolem nás

Svátky a tradice

Charakteristika 1. integrovaného bloku: Člověk

Integrovaný blok "Člověk" je tematicky propojené učivo určené k podpoře celostního rozvoje dítěte — sociálního, emočního, zdravotního, pohybového, komunikačního i kognitivního. Propojuje každodenní situace v MŠ s praktickými tématy (adaptace, kamarádství, péče o tělo a hygienu, pohyb, povolání, knihy a pohádky, aj.) a přibližuje dětem pojem člověka v šíři i hloubce: vlastní tělo a smysly, význam zdraví, rozpoznávání a zvládání emocí, vztahy v rodině i kolektivu, role a povinnosti, respekt k odlišnostem a zásady bezpečného chování. Cílem je posílit sebeuvědomění a samostatnost, rozvíjet empatii, komunikaci a spolupráci, podporovat zdravé návyky a pohybové dovednosti a vést děti k ohleduplnému a odpovědnému jednání. Metody zahrnují hry, praktické činnosti, čtení, pohybové aktivity a zapojení rodiny.

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Zvládá základní sebeobslužné činnosti (umývání rukou, oblékání, stravování) s minimální pomocí.

Projevuje základní hygienické návyky (před jídlem, po použití WC).

Ukazuje bezpečné pohybové návyky při hře i při přechodu z místa na místo (chůze po schodech, používání pomůcek).

Zapojí se do jednoduchých pohybových aktivit a projevuje snahu zlepšovat hrubou a jemnou motoriku.

Rozpozná potřeby svého těla (únava, hlad, potřeba pití) a umí o nich oznámit dospělému.

Dítě a jeho psychika

Vyjadřuje základní pocity slovy nebo neverbálně (radost, smutek, strach) a reaguje na pocity druhých.

Projevuje schopnost soustředit se na krátkodobý úkol a dokončí ho s podporou nebo po připomenutí.

Používá jednoduché strategie pro seberegulaci (pauza, hluboký nádech, přesměrování pozornosti).

Zapojí se do tvořivých a kreativních činností (hra na role, výtvarné aktivity).

Rozvíjí základní poznávací dovednosti: porovnávání, třídění, jednoduché řešení problémů.

Dítě, ten druhý a společnost

Komunikuje s dospělým i vrstevníky vhodným způsobem (pozdrav, jednoduchá výměna, sdílení).

Spolupracuje při společných hrách a aktivitách, respektuje jednoduchá pravidla a dohody.

Projevuje ohleduplnost a empatii (nabídne pomoc, uklidní druhého).

Rozumí základním společenským rolím a pravidlům v kolektivu (čekání na řadu, půjčování pomůcek).

Účastní se jednoduchých aktivit spojených s péčí o třídu nebo prostředí (uklidí hračky, pomůže při stolování).

Dítě a svět

Projevuje zájem o okolní svět, klade otázky týkající se přírody, rodiny, povolání a míst v blízkém okolí.

Pozoruje a popisuje základní přírodní jevy (počasí, roční období, živé/ neživé objekty).

Zapojí se do jednoduchých činností na podporu udržitelnosti (třídění, šetření materiálem, péče o rostlinu).

Používá základní prostorové a časové pojmy (doma/venku, ráno/večer, tady/vedle).

Využívá dostupné zdroje a pomůcky (knihy, piktogramy, digitální obrázky) k objevování a učení.

Charakteristika 2. integrovaného bloku: Příroda

Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s prostředím živé i neživé přírody, podnítit zájem o pozorování přírody a kladení otázek. Rozvíjet pozorovací a praktické dovednosti, také rozvíjet jednoduché poznávací činnosti: třídění, porovnávání, měření, zaznamenávání. Podpořit sebeobsluhu, zodpovědnost (péče o rostlinu/krmítko), spolupráci a péči o okolí. Vést k bezpečnému a etickému chování vůči živým tvorům a prostředí. Posílit komunikační dovednosti prostřednictvím popisu, vyprávění a diskuse, také posilovat vztah k živým bytostem a odpovědný přístup k přírodě. Blok propojí témata zvířata, ovoce a zelenina a další plodiny, také základní poznatky o vesmíru i neživé přírodě (počasí, kameny, voda).

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Zapojí se do jednoduché péče o rostlinu/květinu (zalévání, přesazení) s pomocí.

Rozpozná a pojmenuje některé druhy ovoce a zeleniny, ochutná nové potraviny.

Dítě a jeho psychika

Vyjádří základní pocity při kontaktu s přírodou (radost, zvědavost), soustředí se při pozorování.

Používá jednoduché strategie k uklidnění při kontaktu se zvířetem (pomalu se přiblížit).

Dítě, ten druhý a společnost

Sdílí nástroje a pomáhá při společných úkolech (sázení, úklid zahrádky).

Respektuje pravidla při pozorování zvířat (neruší hnízda, nepodbíhá zvířatům).

Dítě a svět

Pozoruje změny v přírodě (rostliny rostou, ovoce dozrává), pojmenuje základní jevy (déšť, vítr).

Pozná rozdíl mezi živým a neživým, základní fakta o slunci, měsíci a hvězdách.

CHARAKTERISTIKA 3. INTEGROVANÉHO BLOKU: Svět kolem nás

Cílem tohoto bloku je seznámit děti s pojmem domova a blízkého okolí i základy světa; rozvíjet orientaci v prostoru a čase; podporovat respekt k odlišnostem a základnímu kulturnímu povědomí; posilovat bezpečné chování, rozpoznávání rizik, posílit bezpečnostní kompetence – pravidla při setkání s cizími lidmi, pravidla silničního provozu, prevence rizik (návyky, šikana, kyberbezpečí), nástrahy v přírodě. Také rozvíjet schopnost vyhledat pomoc; orientaci v prostoru i společenské dovednosti, podporovat zodpovědné chování a bezpečné rozhodování v reálných i digitálních situacích.

Očekávané výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Rozpozná základní dopravní prostředky a bezpečně používá jednoduchá pravidla při hře v dopravě (čekání na semaforu, držení dospělého).

Uplatní základní hygienická a zdravotní pravidla při cestování a pobytu mimo domov (mytí rukou před jídlem, používání roušky/kapesníku dle potřeby).

Zvládá sebepečující chování při plánování výletu (sbalení drobností, pití).

Dítě a jeho psychika

Vyjádří obavy a pocity při setkání s cizími lidmi nebo konfliktem (řekne "ne", požádá dospělého o pomoc).

Používá jednoduché strategie pro zvládání stresu v konfliktních situacích (odejít, informovat dospělého, uklidňovací technika).

Projevuje zájem o nová místa a kultury, sdílí své zážitky z cest.

Dítě, ten druhý a společnost

Popíše svou rodinu a domov, rozlišuje blízké a vzdálené osoby a role v komunitě (rodiče, učitel, policista).

Respektuje pravidla ve skupině při cestování a hrách (stát ve dvojicích, čekat na řadu).

Uvede příklady vhodného a nevhodného chování vůči druhým (nesmí se tahat věci, neubližovat, nešikanovat).

Dítě a svět

Orientuje se na mapě nebo globusu v barevných odlišnostech – voda, pevnina, vyjmenuje alespoň 1 cizí zemi nebo světadíl.

Rozpozná základní rizika v prostředí i online (cizí člověk nabízející věci, zprávy od neznámých osob, škodlivé látky) a ví, komu to sdělit.

Popíše způsob dopravy, který by použilo při výletě (auto, vlak, letadlo, kolo) a základní pravidla bezpečnosti u každého.

CHARAKTERISTIKA 4. INTEGROVANÉHO BLOKU: SVÁTKY A TRADICE

Cílem tohoto integrovaného bloku je seznámit děti s vybranými svátky a zvyky ČR, podpořit pocit sounáležitosti s komunitou, rozvíjet komunikaci, tvořivost, praktické dovednosti a základní bezpečné chování při slavnostech.

Hlavními nosnými tématy bloku bude Halloween / Dušičky – srovnání; Vánoce (Mikuláš, Advent, Štědrý den, koledy); Velikonoce, Morana; Čarodějnice; Den matek, Den dětí a další tradice (Masopust, Svatý Martin, svátky regionu).

Očekáváné výsledky učení:

Dítě a jeho tělo

Dítě zvládá jemnou manipulaci při výrobě tradičních předmětů.

Dítě dodržuje základní hygienická a bezpečnostní pravidla při přípravě jídla a tvoření.

Dítě a jeho psychika

Dítě pojmenuje a vyjádří pocity spojené s tradicemi.

Dítě rozumí jednoduchému sledu činností spojených s tradicí a dokáže jej stručně popsat.

Dítě, ten druhý a společnost

Dítě spolupracuje s ostatními při společných tradičních činnostech a sdílí materiály.

Dítě dokáže sdělit jednoduchou informaci o tradici své rodiny a naslouchá tradicím ostatních.

Dítě se účastní společenské aktivity (vystoupení, výstava, pečení) a plní svěřené role.

Dítě a svět

Dítě rozpozná základní symboly/prvky spojené s tradicemi a přiřadí je k události/roční době.

Dítě projevuje zájem o tradice jiných kultur a zkouší nové postupy/pokrmy pod vedením dospělého.

Dítě vytvoří jednoduchý artefakt/kresbu, která reflektuje pochopení tradice.