Týdenní plán
15. – 19. 9. 2025
Integrovaný blok: Člověk
Téma: Já a moje školka
Cíle týdne:
- Adaptace nově příchozích dětí, začlenění do kolektivu.
- Zvládat základní sebeobsluhu, uplatňovat hygienické návyky.
- Poznat si svou značku, vědět, kde všude ji ve školce děti najdou.
- Dokázat uklidit hračky na své místo, udržovat pořádek.
- Práce s portfolii – záznam výšky, otisk ruky, kresba postavy, ztvárnění své značky.
Nabídka činností:
Tento týden pokračujeme v podpoře adaptace nově příchozích dětí.
Zaměříme se u dětí především na samostatnost v sebeobsluze (oblékání, svlékání, obsluha u svačiny,…), hygienických návyků (používat samostatně záchod, umýt si ruce, vysmrkat se,...), společenských návyků při stolování (chování u stolečku, správné sezení, používání lžíce či příboru,…), úklidu hraček na své místo a komunikace mezi dětmi (domlouvání se, půjčování hraček, umět utvořit kompromis,..).
Nově příchozí děti se seznámí se svým portfoliem, vytvoří si úvodní stranu (vyfotí se, najdou svoji značku aj.). Děti si budou prohlížet svá portfolia, pracovat s nimi: obtisknou své ruce, zaznamenají svoji výšku a porovnají, o kolik přes prázdniny vyrostly, nakreslí svoji rodinu, výtvarně ztvární svoji značku.
Dětem budou nabídnuty tematické aktivity, pohybové hry, výtvarná činnost; většinu dle děti volí aktivity a činnosti dle své volby.
Činnosti zaměřené pro děti s povinným předškolním vzděláváním:
V rámci povinného předškolního vzdělávání tento týden cíleně rozvíjíme u dětí následující oblasti prostřednictvím rozhovorů, řízených činností podle pokynů, pracovních listů, her a pozorování:
Rozvoj sluchového vnímání a porozumění zadání – hudebně-pohybová hra -> porozumění zadání, samostatnost, schopnost dokončit jednoduchý úkol bez přímé pomoci, dokázat opravit si chybu
Rozvoj zrakového vnímání, orientace na ploše a v prostoru – vyhledávání obrázků, skládání podle paměti, posloupnost, hledání hraček po třídě -> zapamatovat si obrázky, utvořit řadu, vyhledávání hraček ve třídě dle zadání
Rozvoj jemné motoriky, zrakového vnímání, fantazie – kresba hraček/značek, pracovní listy -> využívat fantazii, paměť; rozpoznat a pojmenovat základní geometrické obrazce;
Rozvoj hrubé motoriky – bezpečný pohyb ve skupině dětí, delší dobu běhat -> schopnost dokončit jednoduchý cvik podle zadání, pohybovat se bezpečně, hrát fair play
Rozvoj řeči, komunikace s dospělými – uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i dětmi; vést rozhovor; pracovat podle pokynů dospělého -> umět pozdravit, poprosit, poděkovat; pracovat podle pokynů; navazovat kontakty s novým dospělým
Rozvoj prostorového vnímání, představivosti – programování robota Botleyho podle šipek; orientace v prostoru -> práce se šipkami, počítání, dokázat pravit chybu, představivost
Pobyt venku: Děti nacvičují chůzi v organizovaném útvaru (dvojice, řada), připomínají si pravidla bezpečného chování při pohybu v blízkosti silnice (nevbíhat do silnice, držet se kamaráda za ruku, sledovat učitelku, zastavovat na předem daných místech,…). Bezpečně si hrají na zahradě MŠ, na louce a na hřišti. Během volné hry děti rozvíjejí hrubou motoriku, komunikaci, fantazii, kreativitu, práci s míčem, hrát fair play při hrách (Rybičky, rybičky; Cukr, káva, limonáda; Kuchta buchta; fotbal; vybíjená,…).
Před poledním odpočinkem: četba pohádky; poslech audiopohádky, projekce pohádky dle přání dětí.